šifra: šachovnice
Zadání
Postup řešení
Čísla reprezentují počty bílých nebo černých krychlí postavených na sebe na poli příslušné barvy. Při pohledu na postavenou „zeď“ zpředu (na zadání dole) čteme v černobílém rastru první část řešení: CIL : ROH SZ. Pokud se na „zeď“ z krychlí podíváme také zezadu (na zadání nahoře), přečteme druhou část řešení: PITTEROVY.
Řešení
CÍL : ROH SZ PITTEROVY
Diskuse k šifře
Bývá obvyklé, že se člověku líbí šifry, které vyřešil celkem v pohodě, a naopak kritizuje ty, kde se zasekl či skončil. Tahle je zářnou výjimkou, alespoň v mém případě. Strávili jsme na ní krásných (??) 5 hodin, aniž bychom se nějak významně přiblížili řešení. Všechna důležitá pozorování jsme měli a pořád tak nějak nevěděli, co s tím. Říkali jsme si těsně před koncem, jestli po zveřejnění budeme nadávat na sebe nebo na orgy. Tipoval jsem, že to bude někde mezi, jak to tak většinou bývá. A překvapilo mě, že šifře vlastně nakonec ani nejde vůbec nic vytknout.
Prostě paráda! Ty šachy v tom byly trochu trojské (šest různých kamenů, ups), předpokládám vědomě, ale vzhledem k tomu, že šachovnice tam nakonec má svůj dobrý jiný význam, nedá se s tím nic dělat.
Zajímavé je, že když mi Radek z cíle napsal sms "3D a koukas z boku", tak jsem to doma dal asi za 10 minut. Přitom ten samý nápad padl během luštění aspoň 3x, ale nikdy se do něj nepovedlo zakomponovat ty barvy.
Za mě osobně jedna z nejlepších šifer hry (možná vůbec nejlepší). Ještě lepší by byla, kdybychom ji dali a dosáhli tím historického úspěchu. Za to ale šifra sama už nemůže.
(anonym - schválně, jestli ti taky bude stačit tahle nápověda)
Jak se tohle resilo?
Moc hezká šifra, která nám vyhrála hru, čímž jí děkujeme :-) Myslím, že byla výborně zařazená na poslední stanoviště a byl to opravdu řádný finální boj.
Vyzvedávali jsme ji kolem šesté ráno jako čtvrtí. Po dvou hodinách vymýšlení různých šachovnicových a figurek-rozmisťovacích aplikací, různých logických úloh s ohraničováním atp. jsme došli k závěru, že to nic takového snad ani být nemůže, neboť (mj.) četná sousedství 0/5 generovala řadu neřešitelných problémů. Padla i myšlenka na 3D sloupečky, ale tehdy jsme to ještě neuměli použít.
Přesun na Florenc do Mekáče nám zásadně pomohl. Jednak tam bylo teplo a jídlo, a druhak jsme tam našli Přizdisráče a Bazingu, což nás fakt namotivovalo :-)
Oproti ostatním jsme měli jednu výhodu, o které jsme ale dlouhou dobu nevěděli: http://per-partes.sifrovacky.cz/2014/ciphers.php (sjeďte na šifru "Terče")
Ano, na naší vlastní hře jsme měli šifru, která využívala tentýž princip. Jenže autorem nebyl nikdo z nás, nýbrž Yeti (čímž ho zdravím), už to bylo docela dávno, ve hře se k ní nikdo moc nedostal, čímž zapadla, no ale hlavně vizuálně vypadala dost jinak, čili nás to absolutně netrklo...
Až po půl hodině v Mekáči, po exhumování myšlenky na sloupečky, pronesl Honza zásadní postřeh: -- "Hele, a co kdyby to bylo něco jako tehdy ty Yetiho kužely?" -- (chvíle ticha) -- "!!@^#%^&!@%@@!!"
P.S. Snad mi Po trati odpustí menší reklamu: nestane-li se něco dramatického, Per Partes dodrží tříletou periodu a v roce 2017 opět bude!